< Tillbaka till Utvecklingsblogg
Postat den 18 oktober, 2017

Vilken status har du hos folkbokföringen?

Folkbokföringen innehåller uppgifter om alla som bor i Sverige. Det som står om dig här är grunden för viktiga beslut som påverkar ditt liv, exempelvis om du får gifta dig, var du kan kräva vård och om du har rätt att ärva vid dödsfall. När kollade du dina uppgifter i folkbokföringen senast?

I ett register hos Skatteverket lagras en mängd uppgifter om dig. Här står vad du heter, var du bor, om du är gift eller ogift och vem du är släkt med. Födelseort, flyttar och före detta familjemedlemmar finns också med. Och ännu lite mer.

Registret vi beskriver kallas folkbokföringen och här hämtar kommuner, landsting, Försäkringskassan och andra viktiga samhällsaktörer uppgifter för att fatta beslut om bidrag, behov av skolor, sjukhus, vägar, bostäder och annat som får vardagen att fungera.

– Förr i tiden fick du gå till prästen för att läsa om dig i kyrkoboken. Idag kan du beställa ett registerutdrag från Skatteverket för att få veta vad som står. Och ännu enklare blir det framtiden när du kan komma åt dina uppgifter genom att logga in på skatteverket.se, avslöjar Aseel Sada på Skatteverket.

Aseel leder ett program för digitalisering av folkbokföringen: Dina uppgifter – till nytta för dig och samhället. Programmet innefattar flera utvecklingsprojekt inom folkbokföringsområdet och är en av Skatteverkets många satsningar för att möta morgondagens behov i mötet med kunden och behovet av korrekta och tillförlitliga register.

– Inom Dina uppgifter tar vi fram tjänster som ska göra det lätt för kunden att interagera, ändra, ansöka och ta del av folkbokföringsuppgifter. Allt med utgångspunkt från olika livssituationer, förklarar Aseel.

Betyder det här att jag personligen måste vara min egen koordinator för att det ska bli rätt?

– Nej, absolut inte. Det är inte meningen att du ska behöva vara brevbärare mellan oss myndigheter. Det är precis det programmet handlar om, att vi ska få den här informationen att flöda i systemen på ett så enkelt och smidigt sätt som möjligt för individen, säger Aseel med eftertryck.

– Men du vill såklart att dina uppgifter ska vara korrekta. Redan i dag kan du se några av uppgifterna i e-tjänsten Personuppgifter. Så varför inte passa på att kontrollera dem nästa gång du ändå besöker Skatteverkets webbplats, till exempel när du ska deklarera eller göra en flyttanmälan, föreslår Aseel.


 

 

 

 

 

 

 
 
Aseel Sada, programledare för digitalisering av folkbokföringen
 
Faktaruta:
Tre snabba om digitalisering av folkbokföringen
• Arbetet genomförs som ett utvecklingsprogram med fem delprojekt: att invandra, att flytta, kontroll, automatisering och förändrat arbetssätt. Programledare är Aseel Sada.
• Förstudie pågår till årsskiftet. Vissa systemförändringar vara klara under 2018, men ett helt automatiserat informationsutbyte sker först 2019 när öppna API:er är fullt utbyggda.
• Genomförandet sker i samverkan med Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet och regeringens expertgrupp för digitala investeringar.

Utveckla Skatteverket
Utveckla Skatteverket

Logga in

eller