< Tillbaka till Utvecklingsblogg
Postat den 5 oktober, 2017

På skatteavdelningen ska digitalisering vara något helt naturligt

Överallt pratas det om blockchains, api:er, startups och internet of things. Även på skatteavdelningen, men där vill man helst inte bara prata om digitalisering. Där vill man ha det som en naturlig del av verksamheten.

Skatteavdelningen är Skatteverkets största avdelning med fem tusen medarbetare. Här pågår stora delar av Skatteverkets kärnverksamhet under ledning av Marie Carlsson. Hur får hon med sig sin organisation på den stora digitaliseringsförvandling som pågår?

– För mig handlar det om att nå resultat, driva utveckling och ta tillvara resurser utifrån de krav och behov som finns. Digitalisering ligger högt upp på Skatteverkets och samhällets agenda i stort, så då är det självklart en viktig del för oss på skatteavdelningen också. Det är inte konstigare än så, uttrycker Marie Carlsson.

Eftersom svårigheten med att transformera ”traditionell” verksamhet till digital diskuteras på så många håll är Maries sätt att se på det särskilt intressant. Hur kan hon få det att låta så enkelt?

– Jag säger inte att det är enkelt. Jag menar bara att det inte är något vi vill lägga vid sidan av vår verksamhet och låta någon annan sköta medan vi fortsätter med vårt. Digitalisering är en del av vår ordinarie tjänsteutveckling där vi håller oss uppdaterade om vad det innebär och hur vi kan nyttja det, uttrycker Marie Carlsson.

Hon menar att mycket handlar om att förbereda organisationen för det nya.

– Vi behöver rusta oss för att ta emot det som kommer och lära om. Alla fungerar olika, så i vår ledning måste vi försöka förstå och skapa så bra förutsättningar som möjligt för våra medarbetare. Häromdagen pratade vi bland annat om att utöka kompetensen inom avancerad dataanalys och it-utredningar. Effektivisering är kontinuerligt på agendan, ofta kopplat till digitalisering och nya arbetssätt, så därför anser jag att vi jobbar med den här utvecklingen som en naturlig del i skatteavdelningen, konstaterar Marie Carlsson.

Vad är den största utmaningen?

– Att det går så fort. De som känner mig blir nog förvånade att jag, som är så otålig, säger så. Tekniken kan göra vad som helst möjligt, vi måste hinna ta ställning till viktiga tillits- och förhållningsfrågor när vi utvecklar nya tjänster. Vilken relation vill vi och kunden ha till varandra? Vilken närhetsnivå är lämplig? Vad är samhället redo för?

Viktiga utvecklingsfrågor som kommer att diskuteras vidare inom ramen för skatteavdelningens ordinarie verksamhet.

Marie Carlsson (ovan) intervjuades av Anette Eriksson.

Utveckla Skatteverket
Utveckla Skatteverket
Taggar:
Digitalisering

Logga in

eller