< Tillbaka till Utvecklingsblogg
Postat den 14 juli, 2017

Guldkorn från Almedalen

Närmare fyra tusen evenemang dukas upp under Almedalsveckan. Skatteverket var förstås på plats och så här säger några av de nyss hemkomna besökarna om sina bästa souvenirer.

Andreas Elvén, chef kundmötesavdelningen, vad har du fått med dig från Almedalen?

Oj, det är mycket tankar efter såna här intensiva dagar. Jag deltog främst på seminarier om ledarskap och digitalisering och min samlade känsla är att Skatteverket som myndighet redan gör mycket av det som andra pratar om. Vi ligger helt rätt med vår inriktning och den digitala agendan.

En sak som slog fäste i mig är att vi i ledningen behöver jobba mer med att renodla våra begrepp och vad de betyder. Vem menar vi när vi säger kund egentligen? Vad är digitalisering för oss? Våra fem förflyttningsområden behöver vi också jobba mer tydligt med.

Det största mervärdet av Almedalen är nog ändå att nätverka. I år fick jag fick jag kontakt med ett elbolag som är intresserad av att utveckla en flyttservicetjänst i samverkan med oss. Vi bestämde att fortsätta våra diskussioner i mitten/slutet av september och se om vi får fler aktörer med oss. Det är precis i linje med vår ambition att ”tillsammans med andra digitaliserar vi Sverige”.

Marie Lindström, chef kommunikationsavdelningen, hur tänker du om årets Almedalen?

Det här var tionde gången jag var i Almedalen och jag kan konstatera att det mesta är som det brukar. Alla pratar om ungefär samma saker. Du träffar mycket folk att samverka med och det är värdefullt. Ofta får du teser bekräftade, att det som pågår i din verksamhet är ungefär vad andra gör/vill göra. I år var det mycket på temat digitalisering.

Från de många ledarseminarier jag prioriterade att gå på var nyckelordet: mod. Vi måste våga släppa kontrollen, lita på att vi har många i verksamheten som kan en massa och att det inte behöver bli perfekt från början. För att tala klarspråk: sluta snacka och göra istället. Det känner jag mig pepp på.

En sak jag skulle vilja göra direkt i höst är att visa upp twitterflödet på de infoskärmar vi har lite överallt. Då har vi kundens tyck och tänk mitt ibland oss. Vore inte det bra!?

Göran Sundin, strateg på IT-avdelningen, vilket är ditt bästa Almedalenfynd?

Nätverkandet. Att utbyta erfarenheter med aktörer du inte träffar så ofta, typ byggbranschen, industrin m fl är det jag värdesätter högst.

Annars kan jag inte påstå att jag fångade upp några nyheter direkt. När det gäller digitaliseringen är det fortfarande mycket prat. Jag hade hoppats på att man skulle ha kommit längre, men det är förvånansvärt lite konkret som hänt sedan förra året.

Nu kom jag på en sak som jag blev riktigt glad över att höra! Det var när Ardalan Shekarabi sa till upphandlingsmyndighetens GD att deras uppdrag borde vara att hjälpa andra myndigheter snarare än att göra revisioner. Precis den resan som vi på Skatteverket gjorde för några år sedan när vi gick från kontroll- till servicemyndighet. En sån upphandlingsmyndighet ser jag fram emot!

Skatteverkarna intervjuades av Anette Karlsson

Utveckla Skatteverket - Tim
Utveckla Skatteverket - Tim

Logga in

eller