< Tillbaka till Utvecklingsblogg
Anita Mårtensson Halilovic
Postat den 18 april, 2018

Artificiell intelligens kan bli en del av vår kundtjänst

Skatteverkets första digitala medarbetare har precis sett dagens ljus. Medarbetaren är en chattbot som tolkar det som skrivs i en chatt och svarar sedan automatiskt. Medarbetaren har blivit upplärd av ett team certifierade AI-tränare och upplärningen går till ungefär på samma sätt som när vi lär upp en mänsklig medarbetare.

– Det är så klart inte tal om någon anställning eller medarbetare i traditionell mening, men vi tycker det är en bra liknelse för att förklara hur processen går till. Först lär vi upp vår nya medarbetare, därefter kommer den testas på olika sätt under en period (provanställning) och om allt ser bra ut och den uppfyller våra önskemål så blir det tal om en fast anställning, säger Anita Mårtensson Halilovic, enhetschef för Skatteupplysningen.

Projektet med den digitala medarbetaren är en pilot och den digitala medarbetaren testas inledningsvis småskaligt och inom begränsade områden. Ambitionen är att den ska kunna svara på generella frågor om personbevis, inkomstdeklaration och flyttanmälan inom Sverige.

– Jag tycker det är viktigt att vi vågar testa nya saker och att vi använder oss av digitaliseringens möjligheter. Vi hoppas att chattboten ska hjälpa till att avlasta våra medarbetare genom att kunna besvara de lite enklare frågorna från våra kunder, säger Anita Mårtensson Halilovic.

Hjälp oss att göra vår digitala medarbetare bättre genom att testa chatten och komma med dina synpunkter.

Utveckla Skatteverket
Utveckla Skatteverket

Logga in

eller